Veikka Mattila Etsin totuutta, hyvyyttä ja kauneutta.

Ruotsin tie ”moraaliseksi suurvallaksi”

Ruotsi ei ole ollut sodassa 200 vuoteen. Se on pysynyt sotien ulkopuolella osittain hyvän onnensa takia ja osittain tietoisesti harjoitetun reaalipolitiikan perusteella.  Ruotsi pysyi ensimmäisen maailmansodan ulkopuolella ja toisessa maailmansodassa maa esti talvisodan sodankäynnin leviämisen omalla maaperälleen sillä, että se painosti Suomen tekemään rauhan Neuvostoliiton kanssa. (Taustalla oli huoli siitä, että Ranskan ja Ison-Britannian Suomelle tarjoaman avustusretkikunnan todellinen tavoite oli Pohjois-Ruotsin malmialueiden miehittäminen, minkä Ruotsi pelkäsi innostavan Natsi-Saksan hyökkäämään Ruotsiin.) Ruotsi myös möi vuosien ajan Saksalle Pohjois-Ruotsin rautamalmia, jota Saksan sotateollisuus kipeästi tarvitsi. Ruotsi niin ikään salli saksalaisten matkata Norjaan ja Norjasta pois Ruotsin kautta. Sodan lopussa kun oli selvää, että Saksa häviää, Ruotsi kielsi enää saksalaisia matkustamasta sen alueiden läpi ja lopetti malmikaupan Saksan kanssa. Ruotsi siis vältti kokemasta sodan tuhot ja ansaitsi vielä suuret summat rahaa kaupankäynnillä natsien kanssa ja vastaanottipa se vielä Marshall-apuakin.

1950- ja 1960-luvuilla Ruotsin ”kansankoti”-nimellä kulkenut hyvinvointivaltio rakennettiin pitkälti täyteen mittaansa ja kukoistukseensa. Ruotsi oli jo noina vuosikymmeninä Euroopan vauraimpia maita, joka onnistui menestyksekkäästi yhdistämään piirteitä sekä markkinataloudesta että sosiaalidemokraattisesta, sosialistisesta, valtiokeskeisestä mallista. Kansankodin idea oli tarjota jokaiselle kansalaiselleen mahdollisimman tasavertaiset eväät elämään kehdosta hautaan. Silti kansankodin alkuperäisenä ideana oli tarjota nämä eväät vain omalle, silloin vielä hyvin homogeeniselle ruotsalaisväestölle.

Kuitenkin se, että Ruotsi vältti toisen maailmansodan tuhot ja hyötyi jopa kaupankäynnistä miljoonia juutalaisia tuhonneen Natsi-Saksan kanssa, saivat monet ruotsalaiset tuntemaan huonoa omatuntoa (myös maansa vauraudesta.) Kun vasemmistoradikaalit, feministit ja muut uusvasemmistolaiset alkoivat saada suurten ikäluokkien edustajina jalansijaa Ruotsin kulttuuri- ja tiede-elämässä sekä myös poliittisessa, alkoi ruotsalaisten huonon omatunnon korostaminen muodostua uudeksi opinkappaleeksi ruotsalaisessa yhteiskunnassa. Sen mukaan ruotsalaisten vauraus perustui häikäilemättömään toisten maiden riistoon, ruotsalaiset olivat osasyyllisiä välillisesti holokaustin syntymiseen ja Ruotsilla oli myös osuutensa vuosisatoja kestäneessä mustien orjuuttamisessa. Näin vasemmistoradikaalit, feministit ja muut uusvasemmistolaiset synnyttivät ainutlaatuisen, ruotsalaiseen yhteiskuntaan räätälöidyn ”valkoisten syyllisyyden” (white guilt)-muodon ja alkoivat seikkaperäisesti syyllistää etnisiä ruotsalaisia.

Näiden syntien ja ruotsalaisten ”valkoisen syyllisyyden” sovittamiseksi yhteiskunnassa merkittäviin asemiin kohonneet vasemmistoradikaalit, feministit ja muut uusvasemmistolaiset alkoivat vaatia Ruotsia antamaan avokätistä kehitysapua kolmannen maailman maille ja vastaanottamaan tuhansia hädänalaisia maailman ongelmapesäkkeistä. Asenteiden muutosta kuvaa hyvin se, että vielä 1960-luvulla Ruotsin pääministeri Tage Erlander totesi Yhdysvaltojen rotumellakoiden aikaan: ”Onneksi meillä Ruotsissa on hyvin etnisesti ja kulttuurisesti homogeeninen väestö.”

Joka tapauksessa 1970-luvulla Ruotsi alkoi ottaa tuhansia ihmisiä pakolaisaalloista maahansa. Ensimmäisten joukossa Ruotsi päästi maahansa tuhansia chileläisiä pakolaisia. Seuraavien joukossa Ruotsi vastaanotti tuhansia pakolaisia Serbiasta ja Bosniasta 1980-luvulta alkaen ja kiihtyvissä määrin 1990-luvun Jugoslavian hajoamissotien aikaan. Myös 1980-luvulta lähtien se on haalinut tuhansia pakolaisia ja turvapaikanhakijoita Iranista ja Libanonista ja 1990-luvulta lähtien Somaliasta. 2000-luvun alusta lähtien Ruotsi on vastaanottanut tuhansia pakolaisia ja turvapaikanhakijoita Afganistanista, Irakista ja Syyriasta.

Ruotsin nykyinen, merkittävissä määrin vasemmistoradikaaleista, feministeistä ja muista uusvasemmistolaisista muodostuva eliitti on rakentanut Ruotsille uutta imagoa ihmisoikeuksien moraalisena suurvaltana. Tätä imagoa on rakennettu avokätisen ja tuloksista piittaamattoman kehitysavun ja hyvin leveäperäisen humanitaarisen maahanmuuttopolitiikan avulla.  Eliitille on tärkeää, että muut maat tunnustavat Ruotsin humaanisuuden, pyyteettömyyden ja suvaitsevaisuuden edelläkävijäksi ja suurvallaksi. Käytännössä tämä on johtanut siihen, että Ruotsin alkuperäinen kansankotiaate, jossa hyvinvointivaltio palveluineen oli tarkoitettu pääasiassa vain Ruotsin kansalaisille, on korvautunut uudella aatteella maailmanlaajuisesta ja monikulttuurisesta ruotsalaisesta hyvinvointivaltiosta. Tässä uudessa ruotsalaisessa 2.0 hyvinvointivaltioversiossa maan rajat ovat auki kaikille maailman hädänalaisille, joilla on vain kykyä ja halua hakeutua tämän hyvinvointivaltion lihapatojen ääreen.

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (1 kommentti)

Käyttäjän kosonenjuhapekka kuva
Juha-Pekka Kosonen

Kyllähän meillä suomalaisilla on, mutta keitä ihmeitä Suomea johtaa?

Toimituksen poiminnat