*

Veikka Mattila Etsin totuutta, hyvyyttä ja kauneutta.

Voisitko antaa murhaajalle anteeksi?

Lauri, ”Late”, Oskari Johansson, Natural Born Killers rikollisjengin perustaja, murhasi vuonna 1992 Pauli Juhani Saastamoisen ampumalla hänet, koska tämä oli velkaa hänelle ja Lauri Johansson epäili Saastamoisen olevan vasikka. Vuorostaan vuonna 1998 Lauri Johansson murhasi helsinkiläisen liikemiehen Jari Aaltosen eräällä metsäalueella Porvoossa huumevelkojen takia.Kolmas Lauri Johansonin toteuttama murha tapahtui vuonna 2001 syrjäisellä metsätiellä. Jengitoveri Sami Kristian Huhtimo halusi erota jengistä, mutta Lauri Johansson ei sallinut tätä, vaan murhasi hänet revolverilla ampumalla.

Vuonna 2002 käräjäoikeus tuomitsi Lauri Johanssonin Sami Kristian Huhtimon murhasta elinkautiseen ja myöhemmät oikeusasteet vahvistivat käräjäoikeuden tuomion vuonna 2004. Muista murhista Lauri Johansson sai tuomion vasta vuonna 2009, joiden oikeuskäsittely alkoi, kun hän oma-aloitteisesti otti yhteyttä poliisiin uskoon tulonsa jälkeen ja tunnusti ne.

Useat ihmiset ajattelevat Lauri Johansonin ja ISIS-taistelijoiden kaltaisista murhaajista, että he ovat ylittäneet rajan, jonka jälkeen ei ole enää mitään mahdollisuuksia palata takaisin normaalin yhteiskunnan jäseneksi ja että he tulevat kokemaan surullisen, onnettoman ja katkeran lopun.Onneksi nämä ihmiset erehtyvät raskaasti, sillä inhimillisesti mahdottomilta näyttävissä tilanteissa ja ihmisten kaikkien vaikutusmahdollisuuksien loppuessa peliin astuu jotakin, joka on kaiken inhimillisen yläpuolella: Jumalan armo ja voima.

Marraskuussa keskiviikkoiltana 2007 Johanssoniin iski vahva synnintunto, hän rukoili ja Jeesus tuli hänen elämäänsä. Uskoon tulon sai aikaa hänen sydämessään täydellisen elämänarvojen vallankumouksen ja halun tunnustaa aikaisemmin hänen salaamansa murhat. Johansson otti joulukuun 1. päivänä 2007 yhteyttä poliisiin ja tunnusti kaksi murhaa, joiden tekijää poliisi ei siihen mennessä tiennyt varmasti. Uusien tunnustettejun murhien oikeudenkäynnissä oikeus tuomitsi Johanssonin syylliseksi kahteen murhaan lisään, mutta se katsoi jo aikaisemmasta Sami Huhtimon murhasta saadun elinkautisen riittäväksi rangaistukseksi Johanssonille. Tänä vuonna Lauri Johansson on istunut vankilassa jo yli 14 vuotta ja hän on hakenut Helsingin hovioikeudelta pääsyä ehdonalaiseen.

Vuorostaan tänä vuonna, kun eräs ISIS-taistelija oli aloittamassa erään kristityn murhaamista sanoi tämä kristitty hänelle: ”Tiedän, että tulet tappamaan minut, mutta annan sinulle Raamattuni.” ISIS-taistelija tappoi kyseisen kristityn, otti Raamatun ja alkoi itse asiassa lukea sitä. Sitten tämä ISIS-taistelija näki toistuvasti unen, jossa mies valkoisessa asussa (Jeesus) ilmestyi hänelle ja sanoi: ” Tapat kansaani.” Tämä sai ISIS-taistelijan voimaan todella pahoin ja levottomaksi siitä, mitä hän teki. Mies näki vielä unen, jossa Jeesus pyysi häntä seuraajakseen ja liittymään kristittyjen joukkoon, jotta hänestä voisi tulla opetuslapsi. Tämän jälkeen ISIS-taistelija otti salaa yhteyttä kristilliseen järjestöön ja liittyi ennen pitkää kristittynä osaksi sitä.

Valitettavan monien on mahdotonta hyväksyä sitä, että pahinkin ja paatuneinkin murhaaja voi saada anteeksi ja tehdä parannuksen. Nämä ihmiset ajattelevat, että kerran murhaaja on aina murhaaja ja että murha on tekona niin raskauttava, ettei sitä voi saada koskaan anteeksi. Late Johanssonin youtubevideoiden kommenteissa esiintyy runsaasti viestejä siitä, että ”Laten joutaisi mennä hirteen”,” Liian lepsut rangaistukset... Halvalla meni kolmen ihmisen henki”,”Selkeä narsistinen murhaajapsykopaatti”,”Eiks tää eläin oo enää häkissä. Katumukses ei paljoo paina, ihmisturhake. Et ansaitse elää." Näista viestien kirjoittajista osan mielestä Lauri Johansson ansaitsi kuolematuomion tai olisi oikein, ettei hän olisi ollenkaan elossa.Taas toisten heidän mielestä Lauri Johanssonin saama rangaistus on aivan liian lievä ja sen pitäisi paljon kovempi. Näistä kirjoittajista välittyy hirmuinen tuomitsevuus, sydämen armottomuus ja- kovuus.

Taas ISIS-taistelijoiden kohdalla hyvin moni, tai sadat miljoonat ihmiset pitävät välittömästi oikeudenmukaisena rangaistuksena kuolemantuomiota, koska ISIS-taistelijoiden katsotaan rikkoneen kaikki yleismaailmalliset- ja inhimilliset oikeus- ja kohtuuskäsitykset ja muuttuneen pelkiksi verenhimoisiksi hirviöiksi ja pedoiksi. Useat haluaisivat ISIS-taistelijoille ainoana oikeana rangaistuksena pidetyn kuolemantuomiolen olevan vielä heille vähintään yhtä kivulias kuin ne tavat, joilla ISIS-taistelijat ovat teloittaneet ja mestanneet omia vankejaan. Näiden ihmisten oikeustajulle pohjalla voi tunnistaa olevan ikivanhanrankaisuperiaatteen, joka myös Hammurabin lakina tunnetaan: ”silmä, silmästä” ja ”hammas hampaasta.” ISIS-taistelijoiden kohdalla ne, jotka tarjoavat heille ainoana oikeana rangaistuksena kuolemantuomiota eivät huomaa sitä, ette he tällöin asettavat itsensä asemaan, jossa he ovat päteviä päättämään elämästä ja kuolemasta. Toisin sanoen siis sellaiseen asemaan, jossa he voivat tuomita, mitkä ovat sellaisia tekoja, joiden jälkeen ihmisellä ei ole enää oikeutta elää, siis viime kädessä kenellä on oikeus elää ja kenellä ei.

Inhimillisesti hieman ymmärrettävämpiä ovat Lauri Johanssonin kohdalla sellaiset näkökannat, joissa tiedustellaan tai peräänkuulutetaan sitä,  millaista sanoinkuvaamattoman suurta ja koko elämän kestävää tuskaa, surua ja kipua Johansson on mahtanut aiheuttaa kolmella murhallaan murhattujen omaisille; pelätään, että Lauri Johansson tekisi vapaudessa uusia murhia;tai epäillään, että Lauri Johansson laskelmoidusti näyttelee uskoon tullutta vain, jotta pääsisi vankilassa parempiin oloihin ja sieltä lopulta vapaaksi.

Kuitenkin tällaisten kommenttien esittäjät eivät ole yhtään perillä siitä, mitä Lauri Johansson on itse suoraan ja avoimesti kertonut syyllisyyden tunteestaan ja siitä, miten hän näki melkein viikottain painajaisia, joihin hänen murhaamansa ihmiset ilmestyivät ja miten muuten hänen murhaamansa ihmiset kummittelivät alati hänen mielessään: ”Se teko tuli uniin. Kyll se oli viikottaista. Mä näin pahoja painajaisia. Se oli niin todellista, että mä mietin, mistä nää tulee.” Varmana osana tätä Lauri Johansson on joutunut käymään läpi, millaista hirveää tuskaa ja surua hän on aiheuttanut murhattujen ihmisten omaisille. Silti suurin asia, jota Lauri Johanssonin vaarallisuutta pelkäävät ja hänen uskoon tuloonsa kyynisesti suhtautuvat eivät yksinkertaisesti ymmärrä, on yksinkertaisesti Jumalan mittaamaton ja käsittämätön armo ja voima. Ihmiset, jotka eivät tunne Jumalaa, ovat täysin kykenemittömiä ymmärtämään, kuinka perinpohjaisesti Jumalan armo ja voima voi muuttaa ihmisen ja on muuttanut jo Lauri Johanssonin. Ne ovat saaneet Lauri Johanssonin vilpittömän rehelliseksi menneisyydestään ja häpeämään syvästi tekemiänsä murhia ja aikaisempaa rikollista elämäänsä. Lisäksi aiemmin kuvatulla tavalla Lauri Johanssonia uskoon tuloa epäilevät ja hänen vapautumistaan vastustuvat eivät, toisin kuin Lauri Johansson, tiedä itse olevansa syntisiä (niinkuin kaikki ihmiset itse asiassa ovat). Kun he eivät tiedä tarvitsevansa Jumalan armoa (Jeesusta) eivätkä sitä ole sitä vastaanottaneet, he eivät osaa olla kiitollisia itse saamastaan armosta eivätkä osoittaa sitä toisille.

Lisäksi jos kerran Lauri Johansson vain teeskentelee laskelmoidun valheellisesti uskoon tullutta, niin mitä järkeä hänen olisi sitten ollut tunnustaa kaksi murhaa lisää, joista hän sai myös tuomiot? Ei hän voinut mitenkään tietää ne tunnustaessaan, että myöhemmin oikeudessa kaksi uutta henkirikosta eivät enää lisää tai pidennä hänen vankeustuomiotaan. Päinvastoin puhtaasti laskelmoivan vangin ja sellaisen, joka haluaa lyhentää omaa elinkautisaikaansa vankilassa, näkökulmasta katsottuna uusien murhien tunnustaminen lisää vain pidemmän oleskeluajan riskiä vankilassa ja siksi tekona se edustaa sulaa hulluutta vankilasta mahdollisimman äkkiä pois haluavalle vangille.

Viimeisenä perusteluna sille, että murhamies voi saada anteeksi, voidaan pitää Raamatun kohtia (Apt. 2:36-37;3:14-17;4:10), joissa Jeesuksen opetuslapset, apostolit, saarnaavat Jeesuksen kuolleista nousemisen jälkeen evankeliumia osalle niistä juutalaisia, jotka olivat olleet mukana ristiinnaulitsemassa, siis tappamassa syytöntä Jeesusta. Näistä juutalaisista osa kääntyi pois pahalta tieltään, sai syntinsä anteeksi, mukaanlukien Jeesuksen tappamisen, otti kasteen ja heidät hyväksyttiin Kristuksen seurakunnan jäseniksi. (Kuinka moni ateisti voisi hyväksyä työtoverikseen, ystäväkseen tai ”veljekseen” henkilön, joka on murhannut hänen läheisensä tai rakastamansa ihmisen?)

Jumalan armo on mittaamaton ja kaiken inhimillisen yläpuolella ja pystyy muuttamaan kenen tahansa, mukaan lukien murhaajan elämän suunnan. Jumalan voima pystyy muuttamaan paatuneimmankin ja toivottominkin tapauksen sydämen niin, ettei entisestä jää mitään jäljelle. Jumalan armo kutsuu kaikkia puoleensa saamaan Jeesuksen veressä synnit anteeksi ja elämään uutta pyhää elämään hänen yhteydessä. Siten ota Hänet tänään vastaan.

Murhamies sai anteeksi:

https://

Late Johansson-- Terveiset arvostelijoille:

https://

ISIS fighter 'follows Jesus after encounter in dream': http://www.wnd.com/2015/06/isis-fighter-follows-jesus-after-encounter-in...

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (4 kommenttia)

Käyttäjän jperttula kuva
Juhani Perttu

Perussuomalainen poliitikko Tony Halme aikoinaan kommentoi: "Jumala armahtaa - minä en"

Seppo Hildén

"Voisitko antaa murhaajalle anteeksi?"

Heh, tiukkaa tekee jo tällaisen blogin kirjoittamisen anteeksiantamisessa.

Käyttäjän danielantti kuva
Daniel Leppäjärvi

En ole uskovainen, mutta jokainen ihmiselämä on "pyhä" ja tärkeä. Se ei kuitenkaan anna minulle yhtään syytä antaa murhaajille anteeksi heidän tekojaan.

Toimituksen poiminnat